اجتماعی - فرهنگی

احمد موحد ( هرجا دنیایست ، دلم آنجاست )

اجتماعی - فرهنگی

احمد موحد ( هرجا دنیایست ، دلم آنجاست )

ماه مبارک رمضان

بسم الله لرحمن الرحیم

اِنَّ لِرَبِّکُم فی اَیّامِ  دَهرِ کُم نَفَحاتٍ اَلا فَتُعَرَّضُوا لَها

نسیم های رحمت پروردگار در روزگار شما می وزد . آگاه باشید و دلهای خویش را در معرض آن نسیم ها قرار دهید .

ماه رمضان ، ماه خدا، ماه نزول قرآن و ماه کنترل اعضاء وجوارح از گناه و معصیت است .ماه بازگشت به خویشتن وخداست . ماهی است که درآن باید از همه بدیها کناره گرفت  وبه اعمال و رفتار پسندیده دست یازید .ماه رمضان ، ماه نجات از آتش و  ورود به بهشت است که به فرموده پیامبر اسلام (ص) در این ماه درهای دوزخ بسته ، و درهای بهشت  به روی بندگان  باز می شود . منادی هر شب ندا سر می دهد که :« هَل مِن تائبٍ؟ هَل مَن سائلٍ ؟هَل مَن مُستَغفِرٍ ؟آیا توبه کننده ای هست ؟ آیا سؤال کننده ای هست ؟ و آیا کسی هست که طلب آمرزش کند ؟ »

ماه رمضان یک دانشگاه انسان سازی است که همه انحرافات فکری و شهوانی و غضبی و دنیایی انسان را از بین مبرد . ماه رمضان ماه ضیافتی است که میزبانش خداست و نمک خوردن نمکدان شکستن ، از انصاف و مروّت به دور است . ازعظمت های این ماه همین بس که خداوند آن را از هزار ماه برتر دانسته  ،و شب قدر را که شب تقدیر امور بندگان است ، در این ماه قرار داده است . رمضان ماه بهار عبادت واطاعت است و آن گونه که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده : «نَومُ الصّائِمِ عِبادَهً»؛حتی خواب دراین ماه عبادت است .

همه چیز این ماه با دیگر ماهها تفاوت دارد . از نظر عبادی ،اعمال این ماه چندین برابر ماههای دیگر است ف همان گونه که ثواب اعمال آن نیز برای مؤمنان چند ین برابر ثبت می گردد . « وَنَفَسُهُ تَسبیحً» نفس کشیدن روزه دار نیز در این ماه تسبیح وتقدیس خداست . روزه به فرمایش رسول خدا (ص) همچون سپری است که انسان را از اتش دوزخ حفظ می کند . زیرا روزه آتش شهوت وغضب را مهار می کند ، که هردو موجب قرار گرفتن انسان در اتش دنیا و آخرت اند .

پس خوشا بحال کسانی که این ماه را با قرائت قرآن وتسبیح و تحلیل ذات حق پشت سر می گذارند و به مجالس پند وارشاد رفته شبهای اَحیاء با شب زنده داری قلب خویش را صفای بیشتر می بخشند  التماس دعا  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد